понеделник, 31 декември 2007 г.

Информационно общество - курсова работа

I. Същност на информационното общество.
Информационното общество се основава на концепцията за изграждане на непрекъснато развиваща се глобална информационна система, обхващаща човешки потенциал, информационни технологии, информационна инфраструктура, услуги, идеи и проекти, която е отворена за всички и облагодетелства всеки. Доста често информационното общество се схваща като хомогенна концепция, но предлаганите от него услуги са хетерогенни и са приспособими към средата. Те зачитат и са отворени към културните различия на всички народи. В основата на изграждането на глобалното информационно общество са заложени следните осем главни принципа на сътрудничество мъжду държавите:
- стимулиране на динамичната конкуренция;
- насърчаване на частните инвестиции;
- определяне на гъвкави регулативни рамки;
- предоставяне на открит достъп до компютърните мрежи;
- осигуряване на универсалност при предоставянето на услуги и на достъпа до тях;
- насърчаване на равните възможности за гражданите;
- стимулиране на разнообразието в съдържанието на сътрудничеството, включително културното и езиковото разнообразие;
- признаване на необходимостта от световното сътрудничество с особено внимание към по-слабо развитите страни.

Тези принципи се прилагат и при изграждането на глобалната информационната инфраструктура.



II. Значение на информационното общество.
Бързият и успешен преход към информационното общество трябва да осигури възможно най-широко участие на всички хора. Универсалността на услугите е важен жалон в развитието на тази концепция.
Създаването на работни места и подобряването на качеството на работата са от първостепенно значение за успеха на информационното общество. Този процес трябва да бъде подпомаган от научни изследвания и международно равнище за влиянието на информационните и комуникационните технологии и услуги върху заетостта.
Информационното общество трябва да служи на културното обогатяване на всички граждани чрез разнообразие на съдържанието на сътрудничеството и зачитане на културното и езиковото разнообразие на народите.
Частния сектор трябва да бъде основният двигател на изграждането на информационната инфраструктура. Той трябва да разработи и изгради информационни мрежи, притежаващи способността да вместват огромно количество информация.
Придобиването на нови умения и адаптивни способности посредством непрекъснато обучение ще помогне на младото поколение да бъде подготвено още в училищата и университетите за предизвикателствата на информационното общество.
Проблема за достъпа на информация трябва да бъде решен още в самото начало, като на гражданите се осигури необходимият инструментариум за обучение в условията на информационното общество.
Изпълнението на тези изисквания, а също така допълването и обогатяването на традиционното образование и на системите за преквалификация могат да се осъществят с помощта на осъвършенствани информационни услуги.
Всичко това дава основание за извода, че информационното общество е една нова, сложна и абстрактна концепция, за чието популяризиране и разбиране от обществото са нужни значителни усилия. Прогресът в информационните технологии и комуникации променя целия начин на живот. За да отговори на тази нова реалност и за да преодолее изоставането от САЩ и Япония, Европейския съюз изразява чрез множество инициативи ясното си желание да работи в сътрудничество с тях за изграждането на глобално информационно общество.
Усилията за изграждане на информационното общество имат съществено значение не само на национално и наднационално равнище, но и за забележимо обогатяване на информационното осигуряване на стопанските субекти.
На практика една пазарноориентирана фирма преуспява или се разорява в зависимост от степента на способността си по-ефективно да използва информацията и познанията, а не толкова да произвежда продукция според максималните си мощности. Всеки бизнесмен се нуждае от информационни източници и осигурен достъп до тях. С оползотворяването на информацията бизнесът се ръководи по-лесно, влиянието на конкуренцията се овладява и това носи по-големи печалби.
Информацията и комуникациите са ключови фактори за преуспяващите фирми. Те се грижат продуктите им да се популяризират бързо и систематично, да се информират своевременно за нови закони, нормативи и стандарти, да бъде оценявана стопанската им дейност по технически новости, да търсят нови връзки за сделки и коопериране.
За да се ориентира една фирма в информационната индустрия, сред много информационни търговски къщи и суперпазари, е необходим информационнен мениджмънт, т.е. да се управляват вътрешните и външните информационни процеси на фирмата – да се осигурява и произвежда информация, тя да се организира, да се употребява ефективно. Печелившите фирми знаят, че информацията се извлича чрез скъпоструващи информационни и комуникационни технологии.
Информацията е основен фактор за развитието на системата от пазарни отношения и регулатор. Пазарната информация е ключов източник, от който икономическите субекти получават данни за реалните цени, търсенето на стоките, диапазона на печалбата и др. Чрез съвременните информационни методи могат да се проучват и прогнозират по-голяма част от пазарните процеси.
Процеса на интегриране на производствения и информационен сектор участва и държавата. В страните с развита икономика тя в значителна степен покрива първоначалните разходи на големите корпорации при създаването на информационни системи. Информационното осигуряване служи на фирмите за минимизиране на търговския риск и развиване на връзките с потребителите. Този опит може да послужи на страните от Централна и Източна Европа да отсранят съществени недостатъци в своята информационна практика – непоследователно проучване на световния опит и на информационните потребности на фирмите, недостиг на данни за определени икономически области и др.
Важно място се отделя на изграждането на информационна инфраструктура, включваща информационна техника, комуникации, методическо и програмно осигуряване, технологии, помощни дейности за обработване на нови данни, подготвяне на договори за информационни услуги и др.
Без съмнение във взаимоотношенията на България и останалите асоциирани страни с Европейския съюз проблемите на информационното общество ще заемат все по-приоритетно място. Много странният структурен диалог и европейските споразумения представляват подходящи рамки за съвместна работа в тази област – както за обмяна на мнения и опит, така и за заемане на взаимо обвързващи решения. За подобно сътрудничество е необходимо да се създава информационна нагласа в българското общество. Нашата страна трябва да бъде добре подготвена и в законодателно, и в практическо отношение, при това не със сегашните телефонни линии или пък с познанията за създаване на компютърни вируси. Необходимо е да се изградят подходяща материална база и оборудване като се заложи на инвестиции от страна на частния сектор. За това, разбира се, е необходимо и съдействие от страна на държавата.

III. Европейски инициативи за приобщаване на страните от Централна и Източна Европа към информационното общество.
С цел да се подпомогне 10-те асоциирани страни в процеса на цялостното приобщаване на Европа към глобалното информационно общество и при разработването на техните национални стратегии за ускорено прилагане на информационните технологии на форума в Прага през месец септември 1996г. е приет план за действие с идеи за проекти в широк кръг сектори. По-важните от тези проекти са :
- проект за наблюдение на пилотните дейности на Европейския съюз и асоциираните страни за изграждане на информационно общество. Той ще предоставя информация за националните инициативи, ще оказва съдействие при тяхното осъществяване и ще играе ролята на звено за контакти за всички заинтересовани страни. Фирмите ще бъдат насърчавани да използват един централен секретариат за намирането на партньори. Той ще издава информационен бюлетин и ще подготвя доклади за състоянието на проектите.
- проект за глобален инвентарен списък. Проектът за глобален и инвентарен списък на Г-7 (групата на седемте най-високо развити индустриални държави – САЩ, Япония, Германия, Великобритания, Франция, Италия и Канада) има за цел създаването на мултимедиен инвентарен списък достъпен чрез Интернет, на национални и международни проекти, проучвания и друга полезна информация, свързана с информационното общество.
- достъп до данни и експертна информация в Европа – ADE. ADE ще разпространява информация за информационното общество както във асоциираните страни, така и извън тях, и ще стимулира трансевропейския обмен на опит. Страници на избрани институции от 10-те асоциирани страни в световната информационна мрежа WWW ще бъдат свързани с други такива чрез хипер връзки.
- информационни данни за програмите на Европейския съюз за научни изследвания и развитие. Те ще подпомогнат разпространяването на информация за изследванията и разработките в области, свързани с информационното общество, и ще демонстрират техните приложения на специалисти от научния и стопанския сектор.
- проект за центровете на Общността за разпространение на новите разработки. Той ще помогне за изграждането на инфраструктура за разпространяване на информация и предоставяне на консултации за дейността на ЕС в сферата на научните изследвания и тяхното приложение. Това ще улесни трансфера на технологии и развитието на услуги, които подпомагат внедряването на новостите в практиката. Важен аспект на тази дейност ще бъде маркетингът на резултатите от научноизследователската дейност.
- европейска стратегическа инициатива за електронна търговия. Тя ще стимулира електронната търговия както в обществения и частния сектор в 10-те асоциирани страни. Освен това тя ще насърчава намирането на страндартизирани решения за развитието на тази нова форма на търговска дейност, включително създаването на европейски стандарти за елекртонна търговия.
- мрежа на европейските търговски палати. Целта и е изграждането на мрежа от леснодостъпни доставчици на информация, която да подмага малките и средни предпиятия в търсенето на възможности за инвестиции, адреси на партньори от цяла Европа.

Държавните учреждения също могат да се възползват от проектите на информационното общество, за да повишат ефективността и качеството, толкова необходими в работата на административния апарат в асоциираните страни. Важно е тези страни да развият възможностите за електронен обмен на данни между отделните администрации. Такива системи ще образуват гръбнака на голяма част от всекидневните дейности на Европейския съюз в бъдеще.
Пилотните проекти в обществения сектор на асоциираните страни ще бъдат важен елемент от техните стратегии за подготовка за присъединяване. Очаква се проектите като цяло да помогнат за развитието на инфраструктурата, необходима за икономическото сближаване между източната и западната част на Европа.

Няма коментари: