понеделник, 31 декември 2007 г.

Конкурентни позиции на фирмата

В днешния свят на динчамично развиващи се бизнес отношения теориите и формулите за успех се променят със светкавична скорост. Ако досега дадена фирма върви по сигурен отъпкан път на развиване на своята дейност, това не е гаранция, че тя ще се радва на успех още дълги години напред.

В повечето случаи е необходима гъвкавост и бдителност, за да се поддъфжа фирмата на нужната конкурентна позиция, която тя се стреми да заема. Разбира се необходим е и ефикасен начин за определяне на тази позиция и матрицата на Дженеръл Електрик – МакКинзи се явява подробен и широкообхватен модел за позициониране на даден бизнес.

Настоящата разработка поставя и има стремежа да постигне няколко цели, кото се започне със запознаване в най-общ план с една от действащите на българския пазар фирми, производители на вълнен текстил - БулгарВълна АД.

Друга цел на разработката е определяне на конкурентната позиция на фирмата с помощта на матрицата на Дженеръл Електрик – МакКинзи и в последващото изложение подробно е описан процесът, който води до позициониране на фирмата.

Разбира се преди това са изяснени характеристиките на метода на Дженеръл Електрик – МакКинзи и са описани етапите, през които трябва да се премине, за да се получат крайните резултати от направените анализи.

В крайна сметка фирмата БулгарВълна АД е позиционирана в матрицата на Джнеръл Електрик – МакКинзи като са определение стайности за пазарна или отраслова привлекателност и бизнес привлекателност.

На базата на предлаганите от същата тази матрица препоръки за бъдеща стратегия на фирмите според технте конкурентни позиции са направени изводи и препоръки за по-нататъшното развитите на БулгарВълна АД.


Изложение

Фирмата


БулгарВълна АД е най-голямото акционерно дружество за производството на вълнен текстил в България. Тя има пълен производствен цикъл, който обхваща процесите от подаването на измитата необработена вълна до производството на крайната материя, като фирамата притежава включително и малък шивашки цех.

БугарВълна АД е разположен в сравнително голям град в централната източна част на България. Градът се смята за един от трите центъра на текстилната промишленост в България с голяма концентрация на вълно и памуко производство. Това също е градът с най-старите традиции в организираното индустриално производство на вълнен текстил.

Нейното производство е разделено почи наравно между материи от камгарна вълна и от влачена вълна, които се състоят от 100% вълна, комбинирана с вълно-полиестер и вълно-полиамид. Освен това свое основно произдоводство БулгарВълна АД произвежда също така и малки количества одеала, жилетки и мъжки панталони. Производственият цикъл е 3-4 месеца, което се смята за бавен и намялява оборота.

Наскоро предприятието сменя своя собственик и сега компанията е собственост на един от световните лидери в областта на текстилната промишленост от Италия. Новият собственик влага 50 милиона в инвестиционна програма. Разделена на различни стъпки и като се вземат под внимание краткосрочни подобрения и дългосрочни инвестиции, в това число изграждане на нов цех за завършено прозводство и изцяло заменя остарялата технологична база.

Компанията става видимо по-активна, като създава уебсайт и увеличава значително продуктовата си линия. Сега компанията има над 20 клиента и добри отношения с доставчиците. БулгарВълна АД е в процес на усвояване на различни международни стандарти.
Матрицата на Дженерйл Електрик – МакКинзи


Целта на настоящата разработка е определяне на конкурентната позиция на фирма БулгарВълна АД и като метод на работа ще бъде използван моделът на Дженеръл Електрик.

Матрицата на Дженерал Електрик за определяне на конкурентната позиция на дадена фирма е широко използван в бизнес практиките метод. Целта е да се класифицира портфолиото на дадена компания в рамкте на пазара на съответния бизнес. Това дава възможност на организацията правилно и точно да определи рейтинг на своя бизнес на базата на своята конкурентна позиция и пазарна привлекателност. Това от своя страна ще спомогне да се определи успехът й на даден пазар и ще ускори процесът на вземане на решения, от гледна точка на това какви стратегии трябва да се предприемат.

В началото на седемдесетте години на двадесети век компанията Дженеръл Електрик започва преструктуриране на своя гигантски бизнес с помощта на МакКинзи Консултинг. Като отрича метода на Бостънската Консултантска Група като ограничен от гледна точка на количеството информация, която се взема под внимание, матрицата на Дженеръл Електрик – МакКинзи обхваща различни измерители на ситуацията на обкръжаващата среда и ситуацията на разглеждания бизнес.

Целта на матрицата е да се даде оценка на един бизнес от гледна точка на неговата конкурентна позиция и пазарна привлекателност. За да се стигне до там, първо трябва да се определят критерии за позиция и привлекателност.

Отрасловата привлекателност или анализът на обкръжаващата среда се оценява по критерии като:

Размер на пазара
Бариери на входа
Наличност на работна ръка
Проблеми, свързани с опазването на околната среда
Политически фактори
Норма на растеж на пазарния дял
Инфлация
Технологии
Конкурентна структура
Законови фактори
Цикличност
Доходност на отрасъла
Социални фактори
Регулация

За оценка на вътрешните предимства на дадена фирма този подход взима под внимание такива съществени фактори за успех като:

Растеж на пазарния дял
Дистрибуция
Широчина на продуктовата линия
Обслужване на клиентите
Сила на продажбите
Изследователска и развойна дейност
Финансови Ресурси

Ботънската Консултантска Група – БКГ - също разработва идея за да определи конкурентните предимства на дадена фирма. Похватът на БКГ обаче е по-различен от този на Дженеръл Електрик.

БКГ си служат с двата фактора от обкръжващата среда – растеж на пазара и бизнес предимства. Те ги използват като измерител на относителния пазарен дял. Дженеръл Електрик – МакКинзи обаче смятат, че този подход е ограничен от гледна точка на обхваната в анализа информация и факторите, на които отдава определяща роля.

Методът на Дженеръл Електрик – МакКинзи привежда различни измерения на обкръжаващата среда и на бизнес предимствата във вид на лесно измеримо влияние на различни фактори.















Процес на определяне на конкурентната позиция на БулгарВълна АД


Подходът Дженеръл Електрик – МакКинзи включва пет стъпки:

Стъпка 1. Определяне на съществените външни и съществените вътрешни фактори за успех.

БулгарВълна АД е производствено предприятие за изделия от леката промишленост и като такова от значение за неговия успех са съответните фактори, които биха оказали влияние върху производството, качеството на продукцията и нейната реализация. Разбира се като всяка производствена единица предприятието се влияе и от конюнктурата както в страната, в която е разположено и се извършва самият процес на производство, така и от основните тенденции в световен мащаб.

Като важни за успеха на фирмата фактори на обкръжаващата среда БулгарВълна АД определя:
· Наличие на работна ръка
· Технологии
· Размер на пазара
· Конкуренция и бариери на входа
· Необходимост от суровини и енергия

Като важни за успеха на фирмата фактори на вътрешната среда БулгарВълна АД определя:
· Дистрибуция
· Финансови ресурси
· Имидж
· Качество
· Мениджърски умения

Така набелязаните фактори от обкръжващата среда имат за цел да помогнат при анализа и определяне на конкурентната позиция на фирма БулгарВълна АД. За реализиране на тази цел се прави подробна оценка на факторите.

Стъпка 2. Оценка на външните отраслови фактори.

Отрасловата привлекателност се определя чрез претеглен резултат, който има за цел да отрази всеки фактор чрез два измерителя.

1. Тегло, което определя степента на важност на всеки фактор за функциониране на отрасъла и
2. Класификация или ранкиране, която определя доколко всеки фактор представлява привлекателна възможност за инвестиция. На всеки фактор се дава оценка, или ранг по скалата от 1 до 5. Едно означава “много непривлекателен”, а пет – “много привлекателен”. Всички фактори се оценявят независимо един от друг и повече от един фактор могат да получат същата оценка. Следният метод илюстрира подробно описания по-горе процес.
· Избор на фактор за отраслова привлекателност
· Оценка важността на всеки фактор за отрасъла. Общият сбор на теглата трябва да е равен на единица
· Ранкиране, или оценяване на всеки фактор от едно до пет, така че да изразява “Колко привлекателен е съответният фактор за инвестиране във фирмата?”
· Умножаване теглото по ранга или оценката за всеки фактор, дава претегления резултат.
· Тъй като претглянето и ранкирането на всеки фактор е субективно, те могат да се прецизират като:
a) Се използва управленска или експертна група, за незевисима оценка на същественото значение на всеки фактор. Последваща разработка с точно описание на решението на тази група за установяване на тегла и рангове.
b) Употреба на професионален анализ за отраслови фактори, за да се определи кои от тях се смятат за важни.

За фирми с разнообразна продукция и бизнес, разположен в един и същи отрасъл е необходима само една матрица.

За фирми с разнородна продукция, чийто бизнес е разположен в различни отрасли, е необходима отделна матрица, за да се разгледа всеки отрасъл.

Като се приложи втората стъпка от разработване матрицата на Дженеръл Електрик за БулгарВълна АД трябва да се определят тегло и ранг на следните фактори от обкръжващата среда:

Технологии, налична работна ръка, конкуренция, размер на пазара, необходимост от суровини и енергия.

БулгарВълна АД се концентрира върху различни аспекти на производството и взима под вничание краткосрочни подобрения и дългосрочни инвестиции, в това число изграждане на нов цех за завършено производство и изцяло сменя оборудването си с нова технологична база.

Характерно за текстилната индустрия е от особено значение за всяка производствена единица да разполага с необходимата технология за производство, която да отговаря и на търсенето на нови материали от текстилната промишленост. БулгарВълна е една от първите компании, които започват производството на вълна, като използва комбинация от целулоза и синтетични материали. Ето защо факторът технологии е от голяма важност за текстилния отрасъл и неговото тегло е най-голямо: 0,25.

Като всяко производство и това на БулгарВълна АД е изключително зависимо от наличието на суровини и енергия, за да може да функционира предприятието. Климатът в България и особено в региона, където се намира БулгарВълна АД е подходящ за вълнена текстилна промишленост. Той позволява отглеждане на овци за вълна и чрез договори е осигурена стабилна и предсказуема доставка на вълна в подходящо количество.

Умерените климатични условия също така позволяват да се поддържат сравнително ниски разходите за поддържане на постянна температура в цеховете, което е необходима част от технологията на произдовствения процес.

Този фактор също получава сравнително високо тегло 0,25 като оценка за важността му за функционирането на отрасъла.

Интензивността на конкуренцията и бариерите на входа са другият важен фактор от обкръжващата среда, който трябва да се вземе под внимание.

Основни конкуренти на БулгарВълна АД на българския пазар са Катекс АД от Казанлък, специализиран в камгарни вълнени материали; Финтекс АД от Габрово, който произвежда камгарни и материи от влачена вълна, както и прежди; по-малкият Нитекс – 50 АД от София и Лантекс АД от Трявна, които държат общо 20% дял от производството на крайни вълнени материали. Конкуренцията е интензивна и се счита, че има няколко големи играча на пазара, които определят условията в глобален мащаб. От това какви пазари ще заема дадена фирма зависи до голяма степен нейното благополучие и възможност да оцелее и се развива.

Ето защо този фактор получава тегло 0,15 като оценка на важността му за определяне на отрасловата среда, в която функционира предприятието.

Следващият разглеждан фактор е наличието на работна ръка. В района, в който функционира БулгарВълна АД съществуват традиции в производството на текстил, затова е открит специализиран техникум, което гарантира обучена работна ръка. Степента на обръщение на работна ръка в БулгарВълна АД обаче е относително доста висока, особено на млади специалисти, което вреди на цялостното качество на влагания труд. БулгарВълна АД произвежда по-малко с повече работници в сравнение с основния си конкурент – Катекс.
Този фактор получава оценка 0,15 като значение за отрасъла.

Друг важен фактор от обкръжващата среда е размерът на пазара, както и нарастването на този размер. Търсенето в тази индустрия в България е ограничено. Клиенти на този отрасъл са производители на облекла, които ги шият при централизана организационна структура или при шапкова организация. Липсата на пазари е и една от основните причини за ниската степен на производство на фирмата в настоящия момент. Малко се увеличават продажбите в САЩ и Канада, но това са външни за страната пазари, а в България конкурентите се стремят да продават на горе-долу едни и същи купувачи.
Този фактор също е от съществено значение за отрасъла и получава Тегло 0,20.
След като са определени тегла на всеки фактор от обкръжващата среда, им се дава и рейтинг в зависимост от тава доколко всеки един от факторите е атрактивен като възможност за инвестиции и в каква степен този фактор ще привлече инвестиции за фирмата. Оценките се поставят в скалата от 1 до 5.

Фирмата разполага с нови технологии, за които са направени значителни инвестиции, т.е. този фактор вече е с оценено значени върху благосъстоянието на фирмата.

В България нудждата от технологична база за подобно производство е осезаема и в този смисъл наличието на такова в активите БулгарВълна АД е важно предимство. И понеже за текстилната промишленост все пак не се изискват технологии от най-сложен и съкпоструващ вид производството в подобен отръсъл е атрактивно. Рейтинг 4.

Като се имат предвид големите възможности за набавяне на евтини суровини от местните производители на сурова вълна, този фактор е изключетелно атрактивен от гледна точка на интерес към фирмата за евентуални инвестиции. Известно е, че това, заедно с наличието на евтина енергия, може да доведе до снижване на разходите, което допринася от своя страна за по-големия марж на печалбата. Този фактор получава оценка 4.

Присъствието на конкуренцията е осезаемо, но това от една страна е доказателство за привлекателността на отрасъла. Като се има предвид фактът, че БулгарВълна АД държи най-голям дял от пазара, с уместно направени инвестиции факторът конкуренция може да бъде преодолян поне за известно време. Рейтингът на този фактор е 3.

За размера на пазара не съществува достатъчно информация, тъй като фирмата се стреми да реалицира свята продукция и на външни пазари, т.е. извън границите на България, и в такъв случай става въпрос за съвсем други мащаби и характеристики на целевия пазар. Но доколкото е известен от досегашната практика настоящият пазар на БулгарВална АД не е с особено голям капацитет и не представлява особено атрактивна провокация за инвестиране във фирмата. Тук Рейтингът е 2.

Факторът работна ръка получава рейтинг 1.
За обучението на наистина квалифицирана работна ръка е необходимо да се налице съотвентите страдиции в текстилопроизвоството и доколкото такива съществуват, те пазат ноу-хауто на работа с остаряла техника.

За да генерира ефективна работна ръка, БулгарВълна АД до голяма степен сама трябва да поеме обучението и мотивацията на хората, които би наела на работа, а за това са нужни капитали, които предприятието само трябва да заработи под формата на печалба. Като се има предвид общото състояние на фирмата, подобно перо от евентуалните инвестиции ще заема едно от последните места на опашката от приоритети.

В този смисъл факторът работна ръка не се ползва с особена привлекателност за привличане на нови инвестиции.

Така разгледаните фактори на обкръжаващата среда на този етап са получили своите относилени тегла и рейтинги, като по този начин всеки от тях е описан или характеризиран чрез два измерителя. Тези цифри се използват за целите на анализа на конкурентната позиция на БулгарВълна АД по метода, предложен от Дженеръл Електрик – МакКинзи, като показват до колко всеки фактор спомага за привличане на инвестиции в разглеждания отрасъл и за привличане на инвестиции в разглежданата фирма.

Приписаните оценки обобщаване в следната таблица.

Таблица 1.
Фактор за привлекателност
Тегло
Рейтинг
Резултат
Технологии
0,25
4
1,00
Суровини и енргия
0,25
4
1,00
Конкуренция
0,15
3
0,45
Размер на пазара
0,20
2
0,40
Работна ръка
0,15
1
0,15

1,00
Краен резултат
3,00


За да се получи претегленият резултат в последната колона, умножваме теглото по рейтинга за отделните фактори и крайният резултат за атрактивност на обкръжаващата среда се получава като сума от данните в последната колона. За БулгарВълна АД крайният резултат – оцанка на влиянието на външните фактори е 3,00.

На по-късен етап от настоящия анализ тази оценка ще бъде нанесена на съответната скала, от матрицата на Дженеръл Електрик – МакКинзи, изобразяваща привлекателността на отръсъла.

Стъпка 3 от похвата на Дженеръл Електрик – МакКинзи е оценка на вътрешните фактори. Методът за оценяване на бизнес прдимствата е подобен на този при анализа на околната среда

1. Тегло, което определя до каква степен даден фактор влияе върху конкурентната позиция на фирмата и

2. Рейтинг, който дава оценка на “бизнеса” на всеки фактор. Рейтингът е по скалата от 1 до 5, като едно означава “много слаба” и пет означаващо “много силна конкурентна позиция”.
· Избор на фактори за бизнес предимство
· Оценка как всеки фактор влияе върху конкуренцията. Общата сума на теглата трябва да е 1.
· Ранкиране или оценка от 1 до 5 на всеки фактор от гледна точка на това каква оценка фирмата поставя на този фактор.
· Умножаване теглата по рейтингите за всеки фактор, за да се получи претеглен резултат.
· За всяка отделна бизнес единица е необходима отделна матрица

В конкретния случай, обаче е нужна само една матрица, защото бизнесът на фирмата е изключително еднороден, както като предмет на дейност, така и като целеви пазари.

Факторите на вътрешната среда на БулгарВълна АД, които се разглеждат са следните: качество, мениджерски умения, имидж, финансови ресурси, дистрибуция

За всеки бизнес, който основно се състои от производство и реализация на дадена продукция от изключително значение за конкурентната позиция на компанията е качеството на продукта и дистрибуцията.

От гледна точка на качеството то не е най-доброто, което може да се предложи на международните пазари, на които БулгарВълна АД иска да навлезе, но е напълно осъзнато важното му значение за фирмата и се полагат усилия за неговото подобряване. В тази връзка БулгарВълна АД е в процес на усвояване на различни международни стандарти, има стремеж към значително увеличаване на продуктовата линия и се набляга на факта, че фирмата може да произведе над 300 различни вида платове.

В редицата усилия за подобряване на качеството се забелязва и процес на събиране и анализ на информация и познания за нуждите и изискванията на крайния потребител, които се съхраняват и използват от компанията.

Тъй като качеството е фактор с много голямо влияние върху конкурентната позиция на БулгарВълна АД, неговото тегло е 0,35. За съжаление има още много какво да се желае докато фирмата успее да достигне нужното качество на световните стандарти. От друга страна обаче на вътрешния пазар предлаганото от фирмата качество на продукта е задоволително, с тенденция да се подобрява и стане най-доброто. Оценката на този фактор е 3.

Другият изключително важен фактор е дитрибуцията. В миналото БулгарВълна АД е разполагала с добре сработена мрежа от търговци на едро и дребно, които са изпълнявали реализацията на нейната продукция, но поради последвалите обстоятелства тя е загубила контактите си и в момента моделът, по който се извършва търговията на едро и дребно е един от основните проблеми на компанията. Той вече е остарял и има много ограничена и непостоянна възможност да покрива нужните за фирмата пазари.

Затрудненото придвижване на стоката до крайния потребител оказва съществено влияние върху нейната реализиция, вида, в който тя достига до крайния потребител, времевия марж на възвръщаемост на капитала и ред други показатели за благосъстоянието на фирмата, а оттам и върху конкурентната позиция на БулгарВълна АД. Влиянието на дистрибуцията получава тегло 0,30, а поради незадоволителните показатели на извършвания процес на разпространение, той получава оценка 2.

Мениджърските умения са фактор, чието влияние е в основата на настоящото състояние на фирмата. Досегашният управляващ екип е бил съставен от инженери и технолизи, които изключително добре са познавали детайлите и характеристиките на производствения процес и на крайния продукт, но не са притежвали пазарен опит и търговси умения. В резултат, от гледна точка на маркетинга, липсват целенасочени усилия за създаване на контакти с пароньори, доставчици, дистрибутори, позициониране на продукта на пазара и ясна представа за заемана пазарна ниша, или сегментиране на пазара.

Новите собственици, които поемат и управлението на пазара, въвеждат промени в посока по-добра пазарна ориентация на фирмата, като увеличава достъпа до световни пазари и използва добре разработена от компанията-майка мрежа от клиенти и механизми за навлизане на различни пазарни ниши.

В сравнение с останалите конкуренти в България, мениджърските умения на собствениците на БулгарВълна АД са с доста по-висока степен на конкурентоспособност. Като степен на важност този фактор получава тегло 0,15 и оценка 4.

Вече споменатата компания-майка е италианска фирма с установени традиции и наложено име. Новите собственици използват вече изградения й имидж, за да наложат на пазара продукцията на БулгарВълна АД.

Фирменият имидж на дадено предприятие е значително конкурентно предимство, а също така заедно с имиджът на търговскота му марка, е лост за заемане на дадена конкурентна позиция. Теглото на този фактор 0,10.

За съжаление италианската фирма-майка няма изграден имидж в България и на вътрешния пазар БулгарВълна АД не може автоматично да се ползва със славата на своя нов собственик. Освен това фирмата през годините от своето съществуване вече е изградила представи и е заела позиции в съзнанието на потребителите и затова оценката на този фактор е комплексна 2.

Ще е нужно известно време и дейност с положителен резултат, за да се синхронизира репутацията на фирмата-майка със славата на българската БулгарВълна АД.

Факторът финансови средства също е болезнена тема за БулгарВълна Ад през последните години от съществуването й. Не е съвсем ясно дали финансовото състояние на фирмата е резултат от всички останали фактори с комплексно влияние върху фирмата като смяна на политическата и социалната среда, силно влошаване на съществуващите индустриални инфраструктури и т.н или обратно влошеното финансово състояние води до загуба на клиенти, отлив на квалифицирана работна ръка, изоставащо спрямо световните стандарти качество на призводствения процес и на крайната продукция.

В средата на 90-те години компанията използва кредити за работен капитал от две банки – Райфайзен и Биохим. Последващото увеличаване на лихвения процент повишава финансовите разходи на БулгарВъла и намалява нейните печалби. Компанията се е опитала да намали употребата на кредити. Други инструменти на финансиране не са използвани.

В настоящия момент капиталовите пазари все още се развиват бавно. По отношение на финансиране се разчита изцяо на свеж капитал от новите собственици.

Финансирането играе важна рола при репозициониране на дадена фирма, но като се има предвид, че крайната цел на всяко бизнес начинание е реализацията на печалба, се предполага, че БулгарВълна АД би трябвало да е способна да работи за печалба, за да има смисъл нейната деност като търговско предприятие. Теглото на този фактор 0,10. Рейтинг 4








Обобщаваме определените тегла и рейтинти в следната таблица.

Таблица 2

Ключови фактори за успех
Тегло
Рейтинг
Резултат
Качество
0,35
3
1,05
Дистрибуция
0,30
2
0,60
Мениджърски умения
0,15
4
0,60
Имидж
0,10
2
0,20
Финансови резултати
0,10
4
0,20

1,00
Краен резултат
2,85



Разултатите в последната колонка се получават по вече познатата схема, като се умножат показателите за тегло и рейтинг на всеки един фактор и резултатът е претегленото тегло на съответния фактор. Сумата от всички претеглени тегла на факторите от вътрешната среда дават общата оценка 2,85, която се нанася върху скалата на бизнес предимствата от модела за анализ на конкурентната позиция на фирмата, използван за първи път от Дженеръл Електрик.

Този модел определя конкурентната позиця на дадена фирма по показателите: привлекателност на отрасъла и бизнес привлекателност на дадена фирма.


















Позициониране на фирма БулгарВълна АД

Стъпка 4

С помощта на получените вече резултати за тези два показателя, които са съответно 3,00 и 2,85 можем да определим конкурентната позиция а БулгарВълна АД на следната графика:

Графика 1
Бизнес привлекателност

5,00
Висока


3,67

Средна


2,33

Ниска

1,00
Силна
Средна
Слаба




БулгарВълна АД




5,00 3,67 2,33 1,00
Привлекателност на пазара


От графиката се вижда, че матрицата се състои от скалите на двата показателя, като всяка една от скалите условно е разделена на 3 части, като за показателя бизнес привлекатеност стойностите
От 1,00 - 2,33 са означени с ниска
От 2,33 – 3,67 средна
От 3,67 – 5,00 висока привлекателност

На скалата на пазарната привлекателност същото разделение има следните означения:
От 1,00 – 2,33 слабо
От 2,33 – 3,67 средно
От 3,67 – 5,00 силно
Привлекателен отрасъл за инвестиции

Интересни са така сформираните клетки, които представляват позиционни зони. Целта да се позиционира една фирма е да се определи нейната конкурентна стратегия.

Дженеръл Електрик дават следните предположения за стратегия на фирмата според клетката, в която нейната конкурентна позиция попада:

Графика 2
Бизнес привлекателност




Висока



Средна



Ниска
Привлекателност на пазара
Висока
Средна
Ниска
Инвестирай и разраствай
Търси превъзходско,
Максимизирай инвестициите
Избирателен Растеж Определели зони на растеж
Инвестирай в растеж
Избирателност
Задръж позиция
Потърси кешова позиция
Избирателен растеж
Определи слабостите
Гради върхе силните страни
Избирателност
Специализирай
Инвестирай избирателно
Събирай/Свивай
Минимални инвестиции
Избирателност
Специализирай в ниша
Събирай/Свивай
Специализирай в ниша
Обмисли излизане
Събирай/Свивай
Атакувай съперниците
Време за изход


Бизнес единици, които попадат в трите клетки на горната лява зона на матрицата, които отговарят на висока/средна привлекателност на пазара и силна/средна конкурентна позиция трябва да бъдат развивани и да се инвестира в тях.

Бизнес единиците, които попадат в диагоналните клетки от долно ляво до горно дясно на матрицата и се се характиризират със средна привлекателност на отрасъла и бизнеса, трабва да се управляват избирателно с цел доходи и печалба.

Бизнес единиците, които попадат в долните три клетки на долната дясна зона на матрицата трябва да се свият, рационализират или напуснат.

Според позицията си БулгарВълна АД попад в зоната на бизнесите със средна привелкателност на отрасъла и средна привлекателност на нейния бизнес. Следователно е необходимо нейната дейност да се развива внимателно и с цел генериране на доходи и печалба.

Изводи и препоръки

БулгарВълна АД е предприятие с дългогодишни традиции и трайно присъствие на българския пазар. Вярно е, че през последните години нейното състояние значително се е влошило, но предприятието има шансове да подобри сегашното си състояние.

Ако използват изводите от направеното позициониране на фирмата от гледна точка на конкурентната й позиция, и се следва препоръчаната то моделана Дженеръл Електрик стратегия за развитие фирмата не само ще заздрави и подобри позициите си на българските пазари, но също така ще може да навлезе и на чуджи такива.

Трябва да се обърне сериозно внимание на качеството и наистина да се специализира върху конкурентноспособността на получаваната продуктция.

Също така е от особено значение да се провежда правилен и продуктивен маркегинг от страна на управлеинето за изграждане на новата марка и имидж на фирмата.

Не е за подценяване и фактът, че фирмата трябва да има ясно дефиринаран целеви пазар и да се определи целивия сегмент пазарен дял на предприятието.

Тъй като моделът на матрицата на Дженеръл Електрик е доста подробен и дава възможност за детайлно и прецизнос позициониране на даден бизнес препоръчително и за в бъдеще периодично да бъде превен подобен анализ за състоянието на фирмата, за да се определят по степен на важност ни характеристика приоритетите на развитие на конкурентната стратегия на фирмата.

С добре обмислени и целенасочени действия БулгарВълна АД има реални шансове да се препозиционира и да навлезе в по-благоприятниет бизнес зони от модела на Дженеръл Електрик - МакКинзи



Използвана литература:

1. www.ime-bg.org , Георги Ганев, Казус на една Българска Текстилна Фирма
2. www.mgmtguru.com, Portfolio Management
3. Паунов,Марин, Стратегии на бизнеса, Университетско издателство стопанство, София 1997
4. Станкова, Л., курс лекции, редовно обучение, УНСС
5. www.inconet.comq, Market Attractiveness, General Electric

Няма коментари: