петък, 28 декември 2007 г.

Търсене и предлагане на стоките на индивидуален пазар.

Икономическият живот се формира от:

Равно- 1. търсене -> потребление -> разход
весие 2. предлагане ->производство -> произходи

Търсенето е една от променливите на пазарния механизъм. То е процес, свързан с формиране на поведението на потребителите (купувачите) на пазара в зависимост от равнището на пазарните цени, доходите на купувачите и техните предпочитания.
Има разлика м/у търсене и конкретно търсено количество на определена стока при дадено равнище на цените.
Пазарното търсене отразява желанието и възможностите на хората да изкупуват стоки и услуги при различи цени за определен период от време.
Под търсено количество се разбира такава ситуация на пазара, която се изразява в желанието и възможността на потребителите да закупуват определени количества от дадена стока при точно определена цена.
Търсенето винаги е платежоспособно търсене. Върху него оказват влияние много фактори, според които се откроява цената. Зависимостта м/у пазарната цена на стоката и търсеното количество от тази стока може да се представи графично чрез кривата на търсенето. Количеството от дадена стока, която потребителят желае да закупи в даден период от време, е функция от цената на стоката. Колкото по-вече е тази цена, толкова по-малко количество от стоката ще купи потребителят при равни други условия.




Търсеното количество от стоката и цената на стоката се намират в обратнопропорционална зависимост, т.е ако цената расте, количеството намалява и обратното.
Причините за наклонената надолу и надясно крива на търсенето са следните:
1)цената – когато цената на една стока расте при равни други условия, купувачът може да купи от нея по-малко и да се ориентира към стоки заместители които стават относително по-евтини.
2) ограниченията, които полага доходът – ако доходът е постоянен, количеството на търсенето може да нараства или да намалява, в зависимост от съответното намаляване или увеличаване на цените. Това е ефектът на дохода.
Трайната, устойчивата и безспорната връзка (зависимост) м/у търсенето на стоката и нейната цена е Закон за търсенето, който гласи че м/у цената на една стока при постоянни останали фактори и количеството, което купувачите желаят и могат да купят от същата стока за определен период от време от даден пазар, съществува обратна връзка. Това означава, че с повишаването на цената намалява количеството на търсенето и обратното.
От своя страна, факторите, които оказват влияние в/у търсенето на отделния потребител са:
1) цената на другите стоки – влиянието им е толкова по-силно, колкото по-зависимо едно от друго е потреблението на дадени стоки. Възможни за следните случай:
а) при взаимозаменяеми стоки (те задоволяват една и съща потребност).
б) при взаимно допълващи се стоки (те задоволяват една и съща
потребност заедно).
2) равнището на дохода – този фактор определя възможностите на потребителите да закупуват и въздействат в/у търсенето в 3 направления:
а) когато стоковите групи са с различно качество, тогава покачването или намаляването на доходите влия различно в/у търсенето им. Стоковите групи биват: нормални стокови групи – при тях с покачването на дохода търсенето им расте;
„малоценни” стокови групи – при тях търсенето им се изменя обратно на изменението на дохода;
„луксозни, превъзходни” стоки - тези стоки са с престижен, а не с функционален характер.
б) когато цената на стоката е постоянна, а доходът - променлив. В този случай при увеличаване дохода на купувача, търсенето на дадената стока нараства, а при намаляването му, търсенето на стоката спада.
в) когато цената на стоката се променя при постоянен доход. Тогава намаляването на цената повишава реалния доход при реалния обем потребление. Търсенето нараства.
3) потребителските вкусове и предпочитания на купувачите увеличават търсенето на една и намаляват търсенето на друга стока.
4) очакванията на купувачите за близкото бъдеще – ако те са благоприятни (по-ниски цени или по-високо качество) моментално търсенето ще намалее, кривата на търсенето ще се измести наляво. Ако очакванията са неблагоприятни (по-високи цени или по-ниско качество) търсенето ще нарасне и ще измести надясно кривата на търсенето.
5) числеността на населението – при по- голям брой потребители на една стока, търсенето й ще е по-голямо.
Силата на влиянието на тези фактори в/у търсенето се определя чрез еластичността на търсенето.
Еластичността на търсенето показва каква е реакцията на потребителите по отношение на търсените количества от дадена стока под влиянието на изменението в отделните фактори, формиращи поведението на купувачите. =>
под еластичност на търсенето разбираме отношението м/у процентното изменение на търсенето към процентното изменение на дадена променлива. Процентното изменение на търсенето е следствието. Процентното изменение на дадена променлива е причината (тя е в знаменателя). В ролята на променливи са: промените в дохода на потребителите, промените в цената на търсената стока и в цената на другите стоки.
От всички променливи най-силно влияние в/у търсенето оказва цената на търсената стока. Когато разглеждаме тази зависимост, говорим за еластичност на търсенето по отношение на цената, т.е. за ценова еластичност на търсенето.
Ценовата еластичност на търсенето се дефинира като отношение м/у процентното изменение на търсеното количество на дадена стока към процентното изменение на цената на тази стока. Измерва се с коефициента на еластичност на търсенето – Еd по следния начин:

където:
Q – количество на търсената продукция
P – цената на продукцията
Q : Q – съотношението м/у изменения обем на търсенето ( Q) и първоначалния обем
P : P – съотношението м/у изменената цена ( P) и първоначалната цена (P), т.е. това е относителното изменение на цената.
Търсенето от гледна точка на еластичността може да бъде:
1) еластично - когато Еd>1
2) симетрично (нормално) - когато Еd=1
3) нееластично – когато Еd<1
Ако търсенето е еластично (това означава, че падането на цената му предизвиква по-голямо нарастване на търсеното количество – Еd>1) общият доход ще нараства. При еластично търсене повишението на цената намалява общия доход.
Ако търсенето е нееластично (Еd<1) падането на цената ще понижи общия доход, а повишаването на цената ще го увеличи.
Ако търсенето е симетрично (Еd=1), тогава както увеличаването, така и намаляването на цената няма да измени общия доход.
Крайните варианти за това какво може да бъде търсенето от гледна точка на еластичността са:
- перфектна (безкрайна) еластичност на търсенето – когато търсенето количество нараства до безкрайност при неизменна цена или при безкрайно малкото й изменение (Еd = ∞).
- перфектна (абсолютна) нееластична на търсенето – в този случай каквито и изменения да настъпят в цената, те не предизвикват никакви изменения в търсенето (Еd=0). Кривата на търсенето е вертикална.
Когато изследваме чувствителността на търсенето на една стока спрямо промяната в цената на друга стока, тогава имаме кръстосана еластичност на търсенето.
процентното изменение в Q на А
процентното изменение в Р на В
Предлагането в икономиката се свързва с онова количество блага, което е на разположение на пазара при дадена цена.
Под предлагане разбираме онова количество блага, което производителите произвеждат за пазара и могат да реализират (да продадат) по определена цена. В/у предлагането оказват влияние много фактори, най-важният сред които е цената. Така е и при търсенето.


Крива на предлагането:



Количеството от дадена стока, която производителят произвежда в даден период от време, е функция на цената на стоката. Колкото по-висока е тази цена, толкова по голямо е количество от стоката ще се произведе.
Предлагането е функция на:
1) цената на дадена стока – с нарастването й расте и предлагането, т.е. зависимостта е правопропорционална.
2) цената на другите стоки - връзката им с предлагането на дадена стока е обратнопропорционална.
3) производствените разходи – те показват какво струва произведената стока на предприятието. Връзката м/у тях и предлагането е обратнопропорционална.
4) Наличната технология – тя оказва съществено влияние в/у производствените разходи.
5) Цените на производствените ресурси, с които се произвежда 1 стока. Ако те нарастват, това означава че при равни други условия нарастват и производствените разходи. Това ограничава производството и намалява предлагането.
6) Броят на продавачите – нарастването им води до повишаване на предлагането.
7) Очакванията на продавачите за бъдещето.
Кривата на предлагането е най-добрата илюстрация на закона за предлагането. Според този закон съществува право - пропорционална зависимост м/у цената на 1 стока, при неизменни останали фактори, и количеството, което продавачите желаят и могат да произведат и продадат за определен период от време на даден пазар. Това означава, че с повишаването на цената нараства производството и количеството на предлагането.
Еластичност на предлагането
- когато предлаганото количество стоки нараства процентно по-бързо от процентното увеличаване на цените се формира еластично предлагане. Коефициентът на еластичност Еs е по-голям от единица, т.е. Еs>1
- когато предлаганото количество се изменя по-бавно от цените се формира нееластично предлагане, т.е. Еs<1.
- когато има равновесие м/у измененията в цената и изменение в предлаганото количество се наблюдава нормална еластичност, т. е. Еs=1.
Както при еластичността на търсенето и тук са възможни 2 крайни случая при определяне на еластичността на предлагането.
Единият е абсолютно еластично предлагане. Тук линията на предлагането е хоризонтална.
Цената е неизменна, предлаганото количество стоки се увеличава безкрайно – Еs = ∞.
Вторият случа е абсолютно нееластично предлагане. Налице е вертикална линия на предлагането. Това означава, че каквито и изменения да настъпят в цените, количеството на предлаганите стоки остава постоянно – Еs=0.
При изследване еластичността на предлагането трябва да се отчете и продължителността на периода. Колкото по-кратък е периода, толкова предлагането е по-нееластично.
Важно е да се отчита и характерът на стоката, т. е. възможността да бъде заместена с други стоки. При предлагането заместител е стоката, към която бързо могат да се преместят производствените фактори. Колкото по-лесно е това преместване, толкова по-голяма е еластичността на предлагането.
Пазарно равновесие - под пазарно равновесие разбираме съвпадение м/у количествата търсени и предлагани стоки на пазара.
Текущо (моментно) равновесие се поддържа чрез влияние на ценова политика.
Краткосрочно равновесие се поддържа чрез ценова и ресурсна политика.
Дългосрочно равновесие се поддържа чрез инвестиционна политика.

Няма коментари: