понеделник, 31 декември 2007 г.

ПРОБЛЕМИ НА ПИСМЕНИТЕ КОМУНИКАЦИИ В ТЕХНИЧЕСКИТЕ НАУКИ

н.с.III Дияна Миткова Петрушкова
ЦНИН – БАН, ул.Сердика № 4

Резюме: Целта на доклада е да се очертаят проблемите на писмените комуникации в техническите науки, като обмен на информация, оформяне на документацията, спазване на стандартите на ISO, БДС и др. Цялата техническа документация трябва да стане достъпна за широката общност.

Техническите науки имат особено значение и изпълняват съществена роля в обществено – икономическия прогрес. Те имат решаващо значение в отношението “общество – природа” и в системата “наука – техника – производство ".

Научната комуникация представлява съвкупност от процесите по представяне, предаване, получаване и съхраняване на научна информация в човешкото общество, като по този начин се формира основният механизъм за съществуване и развитие на системата “науката- техника – общество”.

1. Състояние на техническия сектор в България при новите информационни и комуникационни технологии
Предимства на българския технически сектор.
- установени традиции в техническите науки;
- висококвалифициран персонал;
- създават се качествени продукти на конкурентни цени (съответствие между качество и цена);
- богат международен опит (участие с собствени проекти и участие в съвместни проекти);
висока гъвкавост и адаптивност на българските специалисти към изискванията на пазара;
все още в България има добри условия за научно – изследователска дейност ( в някои частни фирми, в БАН, научните институти , университетите и др.)
има потенциал за бъдещо развитие;
Недостатъци на техническия сектор.
недостиг на финансови ресурси за инвестиции;
неблагоприятни условия в страната ( стагнация, разградена инфраструктура и др.);
нелоялна конкуренция на местния и международния пазар (“сива икономика”, “черен пазар” и др.);
малък капацитет и размер на фирмите в бранша, което затруднява участието им в големи проекти;
недостатъчни управленчески знания ( в маркетинга, управлението на проекти, реклама и др.);
ограничен местен пазар и недостиг на нови пазари (също и затруднен достъп на западни партньори;
ниска конкурентоспособност на фирмите в сравнение с западните конкуренти;
недостатъчна информираност и познаване на чуждите пазари;
високо текучество на опитни и висококвалифицирани специалисти (тяхната работа е много по – добре платена в Западна Европа и САЩ);
липса на ефективна подкрепа на държавата;
комуникационната структура в страната не е добре развита;
недостатъчна защита на авторското право;
В съвременния век науката и техниката са немислими без новите информационни и комуникационни технологиии, които обхващат:
- компютърния хардуер;
- офис – екипировката;
- софтуера;
- услугите, предоставени от dial – up фирмите;
- поддръжката на изброените по – горе елементи;
- телекомуникациите и телекомуникационните екипировки и предоставените от тях услуги.
Техническите проекти са резултати от научната дейност на инженерите и имат за цел създаването на уникален продукт.
В процеса на създаване на техническите проекти и техническата документация инженерите комуникират помежду си. Целта на техния труд е новият продукт да отговаря на необходимото качество, установено чрез стандарти, да е технически издържан и да e полезен на обществото .
Взаимодействието между участниците в проекта може да бъде пряко и открито ,чрез директна връзка между тях, което води до по – бързото изпълнение на проекта или чрез посредници (неточно и неуловимо), които в желанието си да получат по – голяма комисионна дават неточна или непълна информация.Това често променя бюджета на проекта, създава неизвестност по отношение на постигнатите резултати, неточност в качеството и забавяне на сроковете за изпълнение на проекта.
Процесите в един проект могат да бъдат класифицирани по два признака:
- процеси свързани с мениджмънта на проекта – това включва описанието, организирането и изпълнението на работите по проекта;
- процеси, които са ориентирани към резултата от изпълнението на проекта – продукта;
Много често в инвестиционните проекти тези процеси съвпадат, тъй като дори дефинирането на целите на тези проекти не може да стане без познания за начина на получаване на резултата. [1] В тези случаи комуникациите между участниците в проекта са директни и довеждат бързо до търсения резултат. Основното при тези проекти е организацията за създаването на самия продукта, а не толкова организацията на комуникацията между учените, които го създават. В повечето случаи техните отношения са строго регламентирани и се свеждат да пряко изпълнение на поставените (възникналите) задачи.
Когато, обаче тези процеси не съвпадат в рамките на един проект нещата се усложняват. Тогава освен организацията по създаването на продукта се налага и една организирана комуникация между отделните учени – участници в различните проекти за да се осъществи максимален синхрон, точност и стриктност при създаването на продукта.
Действително при съвременните комуникационни технологии нещата са доста улеснени, но новият начин на комуникиране създава нови изисквания към учените ( инженерите ):
- наличие на хардуер и офис оборудване необходимо за целите. Показателно за развитието на нашите инженери е факта, че около 58 % от проектанските фирми в строителството имат поне един компютър, близо 79% от тях имат достъп до Интернет и електронна поща, а около 30% имат собствена web – страница [2];
наличие на добре образовани и висококвалифицирани кадри, които да могат да работят с различните технически стандарти и подготвени с компютърна грамотност;
наличие на лицензиран софтуер, което за нашите икономически условия се явява голям проблем. Доказано е, че 75 % от фирмите в частния сектор използват нелицензиран софтуер, което ги дисквалифицира при участие в големи международни проекти, където участниците са свързани в мрежа [3];
наличие на стабилна комуникационна ифраструктура, в България тя е добре развита само в големите градове, докато във вътрешността на страната, ако изобщо я има тя е морално остаряла, разграбена, изоставена или унищожена;
наличие на добре обучен обслужващ персонал за новите комуникационни средства;
възможност за бързо ориентиране в интернет средата.
Като направим анализ на чуждия и наш опит в областта на комуникациите и циркулацията на информация в техническите науки стигаме до следните по – важни изводи за валидни за България:
1. Данните и информацията заложена в техническата документация трябва да бъде по определен международен стандарт, което налага българските специалисти наново да изучават новите стандарти на Европейския съюз, USA, Англия и др. Това до голяма степен ги прави неконкурентоспособни спрямо инженерите от съответната друга държава.
2. Достъпът до техническата базата данни в голям брой случаи е забранен или в по – добрия случай много скъпо струващ, което води до налучкване на информация и често до приемане на неверни параметри, което от своя страна води до неверни резултати.;
3. Няма изградена единна българска електронна система за техническа информация, която да осигурява:
непрекъснатост на информацията;
структуриране на техническата информация;
възможност за селективно избиране ( подбор) на необходимата техническа информация. Селекцията на данните и информацията заложена в тях трябва да е ефективна от гледна точка на:
√ данни за мястото, където е създадена информацията – източника;
√ данни за какво е необходима тази информация – приложението й в практиката;
√ експертната оценка с отчет на значението й за различните потребители;
достъпност на техническата информация;
Заключение
Увеличаващото се използване на продуктите на информационните технологии, засилващата се подкрепа от ЕС , увеличаващата се привлекателност на България за инвеститорите, възможността за участие в големи национални проекти чрез коопериране с чуждестранни партньори – всичко това е свързано с възможностите за технически комуникации. Техническият сектор в България има добър потенциал за развитие и добри перспективи. Именно той е в основата на развитието на цялата икономика.
Използвана литература:
Георгиев Г., Матрица на процесите в мениджмънта на проекти, 1st international conference " Menagement and engineering", Sofia, 2003, p.86
Информационните и комуникационните технологии и малкият и средният бизнес в България” – национално проучване JNN Консулт, БАРД,БИФ, Проект на ЕС, 2002.p.22.
Информационните и комуникационните технологии и малкият и средният бизнес в България” – национално проучване JNN Консулт, БАРД,БИФ, Проект на ЕС, 2002.p.23.

Няма коментари: