вторник, 1 януари 2008 г.

Митнически контрол

Митническият контрол е вид специализиран финансов контрол, притежаващ специфична организация, технология и методология, имащ за цел спазването на установения външно търговски режим. Митническият контрол може да бъде разглеждан от гледна точка на неговото специфично съдържание. В този случай е налице обмитяване. Обмитяването е съвкупност от процедури, които позволяват да бъде извършван контрол. Това са дейностите, които съставляват митническия контрол:
- деклариране;
- манифестиране;
- преглед;
- описване;
- оценяване;
- тарифиране;
- изчисляване на дължимите митни сборове;
- заплащане;
- безмитно пропускане;
- коригиране на отклоненията;
За извършване на външно търговска дейност - износ и внос на стоки - всички лица, с изключение на физическите, които не са еднолични търговци, подлежат на митническа регистрация. Митническата регистрация се извършва в митническото учреждение, в чийто район се намира седалището на фирмата. Митническите органи издават на лицата удостоверение за извършената регистрация по образец. Срокът на валидност на удостоверението е една година, считано от датата на издаването.
При извършване на външнотърговска дейност, за стоките, които се внасят или изнасят, се заплащат мита, такси и данъци в размери, определени в нормативни актове. Събираните от митницата мита, такси и данъци образуват митните сборове.

При изчисляване на тези мита, такси и данъци важно място заема митническата облагаема стойност - МОС.
- МОС може да бъде договорената стойност, т.е. реално платената или подлежаща на плащане цена на стоките, към която при определени условия, се прибавят разходи, които се плащат от купувача, но не са включени в реално платената или подлежаща на плащане цена, като: комисионни и възнаграждения за посредничество, разходите за контейнери, за опаковка, за транспорт на внасяните стоки до входен граничен пункт на България, за товаро-разтоварни и обработващи операции, за застраховки и др.
- МОС може да се определи, като се използва договорената стойност на идентични стоки, продадени на същото търговско равнище и в приблизително същото количество, както стоките, подлежащи на остойностяване.
- МОС може да бъде договорената стойност на сходни стоки, продадени за износ за България и изнесени приблизително в същия момент както стоките, подлежащи на остойностяване.
- ако внасяните стоки или вносни идентични или сходни стоки се продават в България в състоянието, в което се внасят, МОС на внасяните стоки следва да се основава на единичната цена, по която се продава най-голямото сборно количество от внасяните стоки или от вносни идентични или сходни стоки по същото или приблизително по същото време, по което се внасят стоките, подлежащи на остойностяване.
- МОС може да се основава на изчислена стойност. Изчислената стойност се състои от разходите за материали за производство или за други операции, свързани с обработката на внасяните стоки.
Митническата облагаема стойност включва цената на стоката, увеличена с всички разходи на стоката до българска граница - транспорт, застраховка и др. Попълва се Декларация за митническа облагаема стойност /ДМОС -1/.

Митническата тарифа на РБългария включва:
- номенклатура на стоки, базирана на Конвенцията за Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките.
- номенклатура, основана на разпоредби за прилагане на тарифни мерки
- ставки на прилаганите мита
Ставките на прилаганите мита са определени като процент върху митническата облагаема стойност. Ставките на митата за стоките, произхождащи от страни членки на Европейския съюз, с които България има сключено споразумение за асоцииране, както и стоките, произхождащи от страни, с които България има сключени споразумения за създаване на зони за свободна търговия, се облагат с мита по реда и при условията, предвидени в съответните спразумения. Страните, с които България има сключени споразумения са:
- Страните членки на европейския съюз: Австрия, Белгия, Обединено Кралство на Великобритания и Северна Ирландия, Германия, Гърция, Дания, Ейре /Ирландия/, Испания, Италия, Люсембург, Холандия, Португалия, Финландия, Франция и Швеция.
- Страните членки на Европейската асоциация за свободна търговия /ЕАСТ/: Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария.
- Словашка република
- Чешка република
- Република Словения
Ставките на митата за стоките с произход от тези страни са приложени към Митническата тарифа в отделни списъци. (Приложения)
Стоките, произхождащи от страни, които не прилагат режим на “най-облагодетелствана нация” по отношение на стоките, произхождащи от Република България, се облагат с двойния размер на митата, посочени в колона "Общи мита". Когато за един тарифен номер се предвижда и адвалорна ставка за митото, и минимално специфично мито, специфичното мито се прилага само ако стойността на изчисленото адвалорно мито е по-малка от стойността на специфичното. Към Митническата тарифа са приложени и списъци от стоки, за които са предвидени тарифни квоти за внос с намалени мита или без мита.
В приложение са дадени и Общите правила за тълкуване на Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките.

Всички стоки, предмети и транспортни средства пренасяни през митническата граница, подлежат на деклариране пред митническите органи. Декларирането е съставна част от митническия контрол. С декларирането започва самия процес на обмитяване. За целта се използва Единен административен документ (ЕАД), въведен в България от 01.10.1996г.
Според митническия режим митническите декларации се разделят на:
- митнически декларации за внос- митнически декларации за износ
- митнически декларации за новоизнос
- МД за временен внос/износ
- МД за реекспорт и транзит
Митническата декларация и допълнителният лист кьм нея се състоят от следните формуляри:
1 - формуляр за митница на износ/внос
2 - формуляр за митническа статистика
3 - формуляр за износителя/вносителя
6 - формуляр за данъчната администрация
7 - формуляр за граничната митница
8 - формуляр за митницата, оформила режима.
Единният административен документ се попълва за всеки вид стока, преминаваща границата, която има определен тарифен код по Митническата тарифа и при условията на определения за тази стока митнически режим. При износ или внос на стоки с една пратка, съдържащи стоки с радлични кодове по Митническата тарифа, се използват допълнителни листове, всеки от които дава възможност да се декларират още до три вида стоки. Опростена митническа декларация и допълнителни листове се попълват при износ и внос на стоки в случаите, когато деклараторът няма възможност да представи митническа декларация, придружена от съответните документи към нея. Тази декларация замества митнически транспортен лист и означава, че стоката е поставена под митнически контрол. Износителят/Вносителят е длъжен в 10-дневен срок от датата на подаване на опростена митническа декларация да извърщи окончателното обмитяване, като подаде попълнена нова декларация. Подаването на подписан от декларатора ЕАД в митническото учреждение означава, че това лице декларира въпросните стоки за съответния режим и според действащото законодателство е отговорно за:
- достоверността на попълнените В ЕАД данни
- автентичността на приложените документи
- спазването на всички задължения, свързани с оформянето на съответните стоки В съответния режим
Не се попълват митнически декларации при износ/внос на международни пощенски пратки, съдържащи документи, формуляри, бланки, бонове, и други подобни малоценни и други пратки на стойност до 50 $ или тяхната равностойност в друга валута. Не се попълват митнически декларации за стоки, превозвани или рформени под покритието на международни гаранционни документи - напр. карнети АТА.

Митническият контрол на превозните средства и на стоките, пренасяни през държавната граница на Република България, се извършва от митническите учреждения. Митническите учреждения са: Главно управление "Митници" при Министерството на финансите, районните митнически управления, митниците, митническите клонове, митническите пунктове и митническите бюра.
Министърът на финансите осъществява общото ръководство и контрол върху митническата администрация.
Главното управление на митниците е структурно звено на Министерството на финансите и е юридическо лице, първостепенен разпоредител на бюджетна издръжка със самостоятелен бюджет. То организира, ръководи, контролира и отчита дейността на митническите учреждения и извършва митническа дейност.
Митническите органи:
- осъществяват митнически надзор и контрол върху стоките, превозните средства и лицата в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове и на цялата митническа територия на страната.
- изчисляват, събират или изискват обезпечаването на митни сборове, определени при внос, износ или транзит на стоки
- прилагат, в рамките на своята компетентност, тарифните мерки и мерките на търговската политика на Република България.
Митнически контрол върху превозните средства:
- Върху корабите - се състои в проверяване на корабните книжа и документи, отнасящи се до превозваните стоки, на валутните ценности, на корабните помещения и имущество, багажите на пътниците и вещите на персонала, намиращ се на кораба. Кораби, извършили задгранично плаване могат да спират само в пристанища, в които има митница. Всеки кораб, който е извършил задгранично плаване и пристига в българско пристанище се намира под митнически контрол през целия си престой.
Най-малко 24 ч. преди започване товаренето на кораб за задгранично плаване, товародателят е длъжен да представи в митницата писмена заявка за стоките, които ще се товарят.
За проверки на корабите митническите органи съставят констативен протокол, подписан от капитана на кораба.
- Върху международните влакове - се състои в извършване на проверки на локомотивите, вагоните и багажните фургони. Международните влакове могат да заминат само след като митницата е дала съгласие за това. Международните влакове спират в граничните гари на определени места и веднага се предоставят от жп органите на граничната митница за извършване на митнически контрол.
- Върху превозните средства - се състои в извършване на граничен контрол на определените места за това на граничната митница.
- Върху въздухоплавателните средства - се състои в поставянето им под митнически контрол и извършване на проверка на средството, екипажа, пътниците и багажите.
Митнически контрол върху стоките:
На митнически контрол подлежат всички стоки, пренасяни през държавната граница, чиито притежатели са местни или чуждестранни юридически или физически лица, извършващи стопанска дейност.
За целите на митническия контрол деклараторите представят на митническото учреждение Единния административен документ, както и транспортните и преносните средства и стоките, превозвани с тях.
Обмитяването се състои от преглеждане, описание, оценяване и тарифиране на стоките, изчисляване, заплащане или обезпечаване на митните сборове или пропускане на стоките безмитно. Внасяните/изнасяни стоки се проверяват от митниците, за да се установи дали вноса/износа е законен и да се определят качеството, количеството и стойността им. Митните сборове се определят съгласно Митническата тарифа и законите. Митните сборове се заплащат преди да се вдигнат стоките от складовете на митницата. Не се събират митни сборове за стоките, които се транзитират, временно внасят/изнасят, новоизнасят или реекспортират.

Необходими документи за обмитяване:
- ЕАД
- ДМОС
- фактура
- превозии документи
- застрахователна полица
- сертификат за произход на стоките
- удостоверение за предоставен дял от квота
- удостоверение за внос/износ, издадено от компетентен държавен орган, когато стоките са предмет на специален режим
- ветиринарен, фитосанитарен или др. вид сертификат
При износ, декларирането на стоките се извършва пред митническото учреждение, в чиито район се подготвят експедицията и товаренето на стоките. Може да се извърши и на други места със съгласието на митническото учреждение.
При внос стоките се предявяват за митнически контрол от превозвачите.
Входящото митническо учреждение, съгласувано с декларатора, обмитява и
пропуска превозните средства със стоките или ги транспортира под митнически контрол. Дължимите митни сборове се заплащат преди освобождаването на стоките от митнически контрол. Декларатора попълва митническа декларация и заедно с необходимите документи я предава на митническото учреждение и предявява стоките за оформяне на вноса.
На митнически контрол подлежат и стоките, които са предмет на новоизнос, реекспорт, временен внос/износ.
Новоизнос е връщане в чужбина на чуждестранни обмитени или временно внесени в страната стоки, както и неприети стоки в складовете на митницата. Новоизносът се разрешава в едномесечен срок от деня на приемането на стоката в складовете на митницата.
Реекспортът е изнасяне в чужбина на чуждестранни стоки, които са приети в складовете на митницата с предназначение за чужбина. Стоките, предназначени за реекспорт могат да се реекспортират в 3-месечен срок от приемането им в складовете.
Под митнически контрол се допуска временен внос на чуждестранни стоки и временен износ на местни стоки, при условие, че стоките ще бъдат върнати в същото или в променено състояние.На митнически контрол подлежи вноса в и износа от свободните безмитни зони. Те се създават за постигане на положителни валутни резултати с оглед развитието на националното стопанство. Свободната безмитна зона е обособена част от територията на България, в която извършваната стопанска дейност се освобождава от облагане с мита и данъци.

Няма коментари: