I. СПЕДИТОРИ - явяват се посредници между износителите, които се нуждаят от превоз на товарите, и превозвачите, които търсят товари.
Обединяват пратки в контейнери или цели превозни средства. Могат да бъдат местни или представители от чужди фирми.
Услуги
Специализирани съвети относно сложни въпроси от муждународната търговия- специални условия в страната на местоназначението , вида, тр. средство , опаковка.
Подготовка на международна документация . В повечето случаи износителят издава само фактура, останалите документи се издават от спедитора.
Уреждане на процедурите по митническото оформяне.
Резервиране на място в тр.средства.
Консолидиране на товарите и предоставянето им на превозвача
Маркировка и опаковка
Застраховка
Осигуряване на складово стопаство докато са под грижите на спедитора
Проследяване на състоянието на доставката и отчет пред износителя.
Предимство от използване на спедитори
А/ техните познания за различни търговски области
Б/ по-високо качество на услугата и се дължи на техните формални или неформални контакти с фирмите занимаващи се с международна търговия - банки превозвачи и др
В/ Осиг. складово стопаство и др допълнителни дейности
Г/ EDI
Основен недостатък е загубата на контрол върху доставката.
За по високо качество е необходимо да се използва един спедитор или няколто специализирани в определен вид търанспорт.
Доходи
1.При възд. Главно – разликата между цената на износителя и сумата, к дават на превозвача за консолидиране на товари
2. Такси за обработка на външнотърговската документация и други такси.
II. МИТНИЧЕСКИ БРОКЕРИ
Подпомагат износителите и вносителите, за осигуряване на пълнотата и тоността на митническите документи и улесняване на преминаването на стоките през митниците. Те са много добре запознати със митническите тарифи, евентуални промени в тях. Те са много добри за малки фирми нямащи опит с митническите процедури. Те се използуват и от големи фирми, които изнасят в много различни държави,с различни налози за отделните стоки и страни.
При избор на митнически брокер
- необходимо е да се отчете специализацията на митническия брокер
- обхват и големина на фирмата
- Компютаризация
Основна страна по сделката си остава износителя; спедитора и митническия брокер са само посредници. Износителят поема всички загуби при повреда на стоките или загуба от спедитора.
Трябва да има постоянен контрол.
III. ФИРМИ ЗА ЕКСПОРТНА ОПАКОВКА, ЕТИКИРОВКА И МАРКИРОВКА
Опаковката етикеровката и маркировката трябва да отговарят на климатичните условия и вида на продуктите. Има страни в които е забранена дървена опаковка и др.
IV ЛОГИСТИЧНИ ФИРМИ
3 PL – Third Party Logistics Providers.
Тези фирми имат около 50% год разтеж на доставки и доходи.
Цел на използуването на такива фирми е: 1) осигуряване на по-високо ниво на обслужване, по-висока наличност на запасите и
2) осигуряване на по-висока обръщаемост на запасите
Услуги
Физически
а/ основни услуги – превоз и складиране
б/ дългосрочни договори за предоставяне на физически услуги с управленски контрол от страна на компетентен възложител.
Управленчески услуги
А/ договори за управление на склад, тр.база и вносно износни операции
Б/интегрирани логически услуги: складиране, транспорт, управлиние на запасите, обработка на поръчките и др.
4 PL - четвърта страна
Тази страна оценява, анализира, проектира внедрява и управлява изчерпателни решения за цялостната логистична верига.
Необходими са инвестиции в сгради и оборудване в интелектуален капитал, чрез който да се отговаря на по високите изисквания. Ето защо доставчиците се обръщат към логистичните фирми, а те от своя страна гледат отвъд своите вътрешни способности за осигуряването на стратегии, технологии и глобален обхват на операциите. Логистичните Фирми разширяват способностите си като си съдействат с водещи консултантски , технологични и други логистични фирми. Така се появява една обединена организация която може да осигури стратегииге, технологиите, управлението на оперцаиите в глобален мащаб. Една обединена организация “Acceuture” дава определение на 4 страна:
Интегратор на логистичната верика, която обединява и управлява ресурсите, способностите и технологиите на своята организация с тази за фирми за допълващи услуги, с цел да се предостави изчерпателно решение за логистичната верига.
70-80 г клиенти - insoursing
80-90 г клиенти – outsoursing / 3РL/
Реализира се икономия от мащаба при използване на лог.фирми.
99- 2000 г - клиент - 4РL
4РL - Допринася за по добра функционална интеграция.
В изчерпателното логистично решение се включва:
Проектиране
Преобразуване
Внедряване
Изпълнение
Проектиране- създаване на логистична стратегия, която да съответствува на фирмената стратегия и да интегрира основни участници в логистичната верига.
Преобразуване- подобряват се основни логистични функции като обслужване на клиентите; управление на дистрибуцията; планиране на производството и продажбите; стратегия на снабдяването; логистични технологии.
Внедряване- конкретно прилатане на препоръките на 4РL ; системна интеграция на технологията на 4РL с фирмата клиент ; прехвърляне на операциите към 4РL .
Изпълнение- 4РL поема оперативното управление на логистичните процеси. По принцип 3РL е специализирана на 3 и 4 елемент /т.е на внедряване и изпълнение/
ЗАЩО И КОГА СЕ ИЗПЪЛНЯВАТ УСЛУГИТЕ НА ЛОГИСТИЧНИТЕ ФИРМИ ?
Решението включва:
Оценка на компанията- производител
Способностите на компанията-производител: дали може да изпълни сама тази услуга.
Способностите на логистичната фирма
Определяне на измеримите преимущества. – определяне на базовото състояние на компанията, изразено в подходящи количества показатели преди сключването на договора с логистичната фирма.
Преимущества и недостатъци при използването на лог.фирми от производителите:
Предимства
Намаляване на разходите в резултат на икономиите от мащаба.
Някои предлагат глобален обхват на логистичните услуги.
Навлизане на нови пазари на фирмата.
Намаляване на инвестиционния /финансов/ риск за изълнение на лог.активи.
Постигане на междуфирмена и географска интеграция.
Достъп до нови технологии и иновационни решения
Недостатъци
Търговски ръск – т.е. имиджа на производителя се връзва с логистичната фирма , защото тя е по близо до клиента. Когато лог. Фирмата е добра това е предимство.
Управленчески риск- свързан е с това че предварителните нива на обслужване могат и да не бъдат достигнати, или достигнати но на по високи разходи.
Недостатъчен опит.
Недостатъчна финансова стабилност.
Липса на стратегическа ориентация.
Липса на управленски умения.
Фактори които предизвикват потенциалния провал във взаимоотношенията
Избързване при сключването на сделката.
Погрешното впечатление на производителите че тези договори са най-печелившото решение за по-голямата част от проблемите на компанията.
Недостатъчно добре формулирани клаузи на договорите.
Липса на отговорност от страна на производителите в участието и контролирането на качеството на извършените услуги.
Неточна информация при подаването на офертите.
Избор от страна на компетентен възложител на най-евтината или най-добрата оферта.
Липса на вътрешни ресурси у производителя да планира и осъществи взаимоотношенията.
Неразбиране от страна на лигистичната фирма на стратегическите императиви на възложителя и мотивацията му за сключването на този договор.
Логистичната фирма предлага евтина оферта с цел да получи договора, след което разита на допълнително оскъпяване на услугите, за да възстанови оперативните разходи.
10. Неспособност на лог.фирма да работи в екип с логистичната организиция на производителя.
Как да се избегнат провалите
1. Компанията трябва точно да определи какво да възложи за изпълнение.
2.Компаниите трябва да бъдат по-реалистични в очакванията си за намаляване на разходите.
Непрекъснато подобрение.
Непрекъстати комуникации между възложителя и лог.фирма.
Споделяне на инфраструктурата
За да отговорят на все по-високите изисквания на възложителите за нови технологии и стратегически решения логистичните фирми трябва непрекъснато да инвестират в сгради, оборудване и интелектуален капитал. Ето защо производителите изискват от лог.фирми да разпределят тези инвестиции между по-голямата част от клиентелата им, за да се постигат икономии. Използуването на 1 лог.верига води до намаляване на разходите.
Това споразумение показва 2 основни тенденции в които ще се рaзвиват взаимоотношенията
Партньорство
Все по-нарастващата сложност на взаимоотношения, т.е. все по голямото навлизане на лог.фирми в бизнеса на клиентите им.
вторник, 1 януари 2008 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар